תוכניות ערוץ 10
לישון כמו תינוק: טיפים להקניית הרגלי שינה טובים לפעוט
למה זה קורה ומה ניתן לעשות כדי להתמודד עם קשיי השינה של התינוקות? רננה מזרחי, דיאטנית קלינית ומנהלת מדעית של מטרנה מסבירה ומייעצת
פוטוליה

השינה היא מרכיב חיוני ביותר בהתפתחות התקינה של כל תינוק. בדומה לאכילה ושתייה, גם השינה הינה צורך פיזיולוגי של הגוף ובמהלכה מתרחשים תהליכים חשובים רבים כמו: הפרשת הורמון הגדילה, עיבוד וויסות הגירויים אליהם נחשף התינוק במהלך היום, צבירת אנרגיה הנדרשת לגדילה ולהתפתחות ותהליכי למידה והטמעה בזיכרון. שינה טובה תורמת לשקט ולרוגע של התינוק ושל הוריו כמובן  ומחקרים הוכיחו כי היא גם תורמת להתפתחות מערכת החיסון.

 

בדומה לצרכיו התזונתיים המשתנים של התינוק, כך הדבר גם לגבי צרכי השינה שלו. תינוק בן יומו ישן בין 10 שעות ל-20 שעות ביממה וללא תבנית מסודרת בהכרח של שעות ערנות ושינה. לקראת גיל 4 חודשים השעון הביולוגי המבדיל בין יום ללילה מסתדר, תודות למלטונין, הורמון השינה.

 

אפשר להגיע למצב בו סביב חצי שנה התינוק ישן שינה רציפה של כחמש עד שש שעות, במהלך הלילה ואכן בשלב זה כמחצית מהתינוקות ישנים מחצות עד חמש. על מנת שזה יקרה כדאי להקפיד מההתחלה על יצירת שגרת יום ראשונית הכוללת, שעות ערות ושעות מנוחה לאורך כל היום, השכבה בשעה קבועה בערב, במקום שקט יחסית ,עם תאורה מתאימה והימנעות מהדלקות אור  או מרעש חזק ופתאומי. המטרה היא, לעזור לתינוק לסגל הרגלים נכונים ולסייע לשעון הביולוגי שלו להתכוונן.

 

 

 

שאטרסטוק

ללמוד לישון

שינה בנויה ממחזורי שינה והעניין הוא לפתח מיומנות הירדמות עצמאית אצל התינוק כדי שיידע להיכנס למחזור שינה מחודש ובכוחות עצמו ואז זה יתפרש כשינה רציפה. תינוק, החל מגיל 5 חודשים, מסוגל להפנים הרגלי שינה והירדמות עצמאית אך עדיין יכול לקבל בקבוק אחד בלילה. מגיל 9 חודשים, וכל עוד הילד עולה יפה בהתאם לעקומות טיפת חלב, אינו זקוק בהכרח לבקבוק לטובת הזנה.

 

מחזורי שינה, כמו כל המערכות הגאוניות של גופינו, הוא צורך הישרדותי. זה לא ישתנה... ה"אימון" של התינוק להסתדר בכוחות עצמו הוא זה אשר עושה את ההבדל.

 

להורים תפקיד חשוב בהקניית הרגלי שינה נכונים כבר בשלבי החיים הראשוניים, על מנת שילוו אותם להמשך החיים ואם נבין, שאפשר לעזור לתינוק נוכל לגרום לו באמת לישון כמו תינוק.


לרוב, עד גיל 3 חודשים, התינוק זקוק לסיוע בהרדמות, כי הוא עוד לא מצליח לווסת אותה בעצמו. על מנת להקל עליו, חשוב שלא יגיע למצב של עייפות יתר, שתקשה עליו להירדם.


כבר מגיל קטן אפשר להתחיל עם יצירת "טקס" השכבה הכולל רחצה, האכלה, הורדת הילוך לפני השינה והקפדה על מקום ושעת השכבה קבועים כהכנה מתאימה, שתאפשר לתינוק מעבר קל וחלק יותר לשינה. מומלץ לדבר אליו בקול חרישי או לשיר שיר ערש ולהימנע מאמצעי הרדמה כמו נדנוד, נסיעה באוטו או טיול עם העגלה, שייצרו הרגל הרדמות תלותי ויובילו ליקיצות מרובות וקושי להירדם בחזרה.


חשוב להבין ששנת התינוקות, בדומה לשנת המבוגרים, מתאפיינת במחזורים של שינה פעילה ושלבי שקט, המשתנים בחלוקתם מתינוק לתינוק. תינוק שמתעורר בתום השלב הפעיל של השינה יחזור לישון, כפי שהרגלנו  אותו ולכן אם הוא מכיר דרך הרדמות על הידיים או תוך כדי נדנוד בעגלה, עלול להזדקק ולהזעיק אתכם, ההורים, כדי שתסייעו  לו לחזור לשינה ולכן חשוב לפתח אצלו את מיומנות ההירדמות העצמאית.


אם אתם חשים שזה בדיוק המצב בו אתם מצויים כרגע אל תתייאשו. אפשר בהחלט לתקן את המצב ולגמול את הפעוט מהרגלים אלו. הכי חשוב זה לנתק את קשר השינה שהתפתח (הרדמה לא עצמאית משלו כגון, נדנוד או החזקה על הידיים) ולעזור לו להירדם בכוחות עצמו, במיטתו תוך כדי הרגעתו עם מוצץ או ליטוף קל.

 

 

אימג`בנק/gettyimages

ומה לגבי התזונה במהלך הלילה?

 

בחודשים הראשונים תינוקות אוכלים בין 6 -8 ארוחות במהלך היממה, כך שבהחלט הם יכולים לדרוש בקבוקים במרווחים מתאימים. ככל שהם גדלים חשוב להרגילם לדפוסי אכילה הדומים לאלה של המבוגרים, המקפידים להעניק מנוחה לילית למערכת העיכול. רצוי מאוד לנסות עד גיל שנה לגמול את התינוק ממנהגי אכילה באמצע הלילה, שאין בה צורך תזונתי בשלב הזה וגם כדי לשמור על בריאות שיניו הקטנות. אחת הדרכים המומלצות לכך היא, בבחירת ארוחה, שהרכבה מתאים במיוחד לקראת שינה ומסייעת מאוד לשנת לילה רציפה ושילוב של תחליף חלב ייעודי כגון, מטרנה לילה טוב בארוחה שלפני השינה.

 

חשוב לזכור כי, התעוררות תינוק באמצע הלילה יכולה לנבוע לא רק מרעב או מצמא, אלא גם מהפרעות שכיחות, כמו חיתול רטוב, בקיעת שיניים וממגוון סיבות נוספות, אותן יש לברר עם מומחים מקצועיים ומוסמכים. עם זאת, במרבית המקרים כאשר מבססים הרגלי שינה נכונים, וכאשר התינוק מקבל את כל צרכיו ובזמן הנכון הוא יכול לשקוע בטבעיות בשינה בריאה ורצופה ולאפשר גם להוריו ליהנות משינה חיונית, לה הם זקוקים כל כך לתפקודם התקין.

 

פוטוליה
 
© כל הזכויות שמורות לאתר nana10