תוכניות ערוץ 10
כיצד להקנות הרגלי אכילה נכונים לתינוק?
הרגלי אכילה נכונים- כדאי ואף חשוב להתחיל בהקנייתם כבר מינקות ובעיקר שמתחילים את המעבר למזונות מוצקים. כדי להצליח בכך צריך קודם כל להבין מה תפקיד ההורים ומה באחריות התינוק. למה הכוונה? באחריות ההורים להציג מזונות בריאים לתינוק, לגוון ולהציע לו מתפריט המשפחה. חשוב מאוד לכבד את רצונותיו של התינוק, כי רק הוא יחליט מה וכמה לאכול
פוטוליה

כדי להפוך את הקניית ההרגלים למשהו אפשרי פנינו לרננה מזרחי, דיאטנית קלינית ומנהלת מדעית של מטרנה שריכזה עצות להורים:

 

רעב ושובע הם מנגנון מולד - וחשוב לכבד אותם! להיות קשובים לסימני הרעב שהתינוק מראה: כשהוא קטן ועדיין יונק או ניזון מבקבוק הוא בוכה (בכי אופייני לשעת רעב), פותח את פיו, מסובב את ראשו אל אמו, מוצץ בתאווה את המוצץ שכבר אינו מצליח להרגיע אותו ומתחיל להיות באי שקט. סביב גיל חצי שנה הוא יראה התעניינות ורצון לאכול את המזון שמוגש לו, יפתח את פיו ויושיט את ידיו אל האוכל. באותה מידה יש לכבד את סימני השובע ולא לשדל את התינוק להמשיך לאכול כאשר הוא כבר אינו מעוניין בכך: מפנה ראשו מהאוכל, סוגר את הפיו ומסרה להמשיך לאכול ואפילו יורק את החוצה את תכולתה במידה ובכל זאת התעקשתם להכניסה אל פיו בתחבולות שונות.

 

ארוחות משפחתיות - מגיל קטן כדאי להקפיד על קיום ארוחות משפחתיות המהוות מפגש של סוף יום בו בני המשפחה חולקים חוויות ומאכלים מזינים ואהובים, מתובלים בערכים ונורמות התנהגות שההורים מעבירים לילדיהם. להורים יש תפקיד מרכזי בעיצוב הרגליהם של הילדים בשמשם מודל לחיקוי עבורם. מחקרים מראים שלהתנהגויות הקשורות לאכילה הנרכשות בתא המשפחתי יש השפעה חזקה על הילדים גם בהמשך חייהם והרגלי אכילה טובים שנרכשו בילדות, ימשיכו ללוות אותם גם בבגרותם. בנוסף, השיחות המשפחתיות במהלך הארוחה תורמות להגדלת אוצר המילים ולרכישת השפה אצל הקטנטנים וכן תורמות להגברת מוטיבציה, העלאת רמת ההישגים בלימודים והשתלבות טובה יותר בחברה אצל הילדים הגדולים יותר.

 

צרו כללים לאכילה נכונה - הקפידו להאכיל את התינוק במקום המיועד לכך, כסא אוכל מוגבה שנמצא במטבח או בפינת האוכל. שבו עם התינוק ,צרו איתו קשר עין בזמן האוכל והרחיקו הסחות דעת בשעת הארוחה כמו משחקים וטלוויזיה. לתינוקות יש צרכים תזונתיים מוגברים מצג אחד עם קיבולת קטנה מאידך, לכן אין הגיון שמשך הארוחה יהיה ארוך ויש לתחום אותו בפרק זמן סביר.

 

אל תמהרו להחליט שהוא 'לא אוהב' - מחקרים מלמדים כי יש תינוקות שעבורם נדרשת הצגה חוזרת ונשנית של מאכלים חדשים שבין 8-15 פעמים לכן, גם אם הקטנטן סגר את הפה או ירק החוצה את מה שהוכן לו באהבה, אפשר לנסות ולהציע לו שוב בהמשך ולא למהר ולקבוע שהוא לא אוכל פירות או ירקות.

 

אפשרו לו לפתח מיומנויות אכילה- בהתחלה אנחנו מאכילים את התינוק, בין אם בהנקה או בבקבוק ובין אם בכפית בהמשך. אבל די מהר התינוק הגדל מתחיל להראות ניצני עצמאות אותם הוא מיטיב לבטא בשעת האוכל. לכן אם הוא מנסה לתפוס את הכפית איתה אתם מאכילים אותו ולאכול לבד במידה והוא יכול. נכון שזה יהיה מלכלך בהתחלה אבל אם רק תתנו לו להתנסות הוא ירכוש מיומנות של אכילה הרבה יותר מהר ממה שאתם יכולים לדמיין. לקראת גיל תשעה חודשים, כשהתינוק כבר מסוגל ללעוס ולאכול מרקם גס יותר, כדאי לתת לו "מזון אצבעות" - מזון בגודל ובמרקם הניתנים לתפיסה באצבעות. לדוגמה, חתיכות ירק מבושל או רך, פירות רכים בשלים כמו בננות או אבוקדו, חתיכות בשר ועוף מבושלים. בנוסף, אפשר להציע לשתות לבד מכוס מתאימה.

 

 

פוטוליה
 
© כל הזכויות שמורות לאתר nana10