תוכניות ערוץ 10
מה הילדים שלכם חייבים לאכול כדי להיות בריאים?
אם אתם מרגישים שאתם או הילדים חלשים, חולניים, או סתם חסרי אנרגיה, ייתכן שאתם סובלים מחוסרים. תזונה מגוונת היא הפתרון הכי טבעי למניעת מחלות, וכדאי לדעת מה מהטבע תורם לנו ולמה
שאטרסטוק

הקשר בין תזונה לתחלואה, ולחילופין היכולת למנוע אותה ולשמר בריאות טובה, הינו עתיק יומין. מאז ומעולם ידענו כי תזונה דלה ובלתי מספקת מחלישה אותנו ואילו תזונה איכותית מאפשרת לגוף להיות במיטבו, ובעל עמידות טובה למחלות מזדמנות.

 

ב"פאזל" הגדול המרכיב והמשפיע על  מערכת החיסון התזונה היא "חתיכה" משמעותית.

דווקא בעידן השפע, שבו השגת המזון אינה מהווה מכשול, ההתעסקות בדיאטות הרזיה שונות ומשונות היא העלולה לגרום לפגיעה באחד המנגנונים החשובים ביותר בגוף. בנוסף, ישנן קבוצות באוכלוסייה, כגון אנשים בגיל השלישי וילדים, שלהם מערכת חיסון שעדיין אינה בשלה, שנמצאים אף יותר בסיכון. אז כיצד יש לאכול כך ש"נהיה בריאים"  ומהם העקרונות או כללי האצבע העיקריים?

 

ראשית, נתחיל מהקלישאה, או ממה שאנחנו כתזונאים תמיד אומרים - תזונה מגוונת ומותאמת לגיל ולאורח החיים של האדם הכרחית במניעת חוסרים תזונתיים גדולים וקטנים כאחד.

 

מה הכוונה? חוסרים גדולים הם מחסור גדול באנרגיה, כלומר בקלוריות, חלבון ושומן ואילו חוסרים קטנים הינם הוויטמינים, המינרלים והאנטי אוקסידנטים ההכרחיים. מחסור, ולו הקל ביותר, בכל הרכיבים הללו מקטינים את יכולת הגוף ביצירת תאים חדשים ומכאן מפחיתים את תגובתה של מערכת החיסון.

 

ויטמינים חשובים

 

במצעד הוויטמינים החשובים, ויטמין D הוא אחד הראשונים. לא בכדי בדיקה של ויטמין זה הפכה להיות שגרתית בבדיקות הדם ובתיסוף לתינוקות וילדים. במזון ניתן לקבלו ממוצרי חלב מועשרים בוויטמין D, דגים וביצים.

 

הוויטמין השני העלול להיות במיעוט הינו ויטמין E. הוא משמעותי בתהליך ייצור תאיי דם מסוג B ו T שהם תאיים במערכת החיסונית. יתרה מכך, מחקרים אף מצביעים כי תיסוף שלו באוכלוסייה מבוגרת מביא לירידה בהתפרצות זיהומים במערכת הנשימה. במזון נמצא אותו באגוזים, שמנים צמחיים, דגנים מלאים וירקות.

 

בהמשך הרשימה ניתן למנות את ויטמין ,A או בשמו היותר מוכר בטא קרוטן, הפעיל ביצירת נוגדנים. הוא נמצא בכל ה"כתומים והירוקים", כגון בטטה, דלעת, גזר, ברוקולי, פלפל ועלים ירוקים. קבוצת הוויטמינים מסוג B חיונית לא פחות ונמצאת במגוון רב של מזונות: בשר, דגים, ביצים, דגנים מלאים, קטניות, בננות ועוד.

 

פוטוליה

אחרון חביב, הוויטמין עם יחסי הציבור הכי טובים, הלא הוא ויטמין C. המדפים בפארמים למיניהם, מלאים במינונים שונים ובעונת החורף וההצטננויות פופולארי ביותר לפנות לצנצנות. אבל לפני שממהרים לקנות, חשוב לזכור שהזמינות הביולוגית, דהיינו היעילות המרבית, היא לקבל אותו מהטבע, כלומר מהמזון שאנו אוכלים. זו לא באמת בעיה. הוא נמצא במינונים גדולים בקיווי, בפלפל אדום, בעגבנייה, בתרד, בכרוב ולא רק בתפוז ובפירות הדר.

 

במחלקת המינרלים המשפיעה על מערכת החיסונית האבץ הוא קריטי בנוכחות, אך משום מה הרבה פעמים אינו נמצא דיו בגוף. הוא מצוי במזון בביצים, בשר, אגוזים ודגנים מלאים ובמקרה של דיאטה דלה מומלץ לקחת תוסף לתקופה קצרה.

 

יחד איתו, ולא פחות חיוניים נמצאים הסלניום, המגנזיום, הברזל, הסידן והנחושת והם כולם נמצאים באותם מזונות מגוונים. בלעדיהם, או בכמות לוקה בחסר, ייווצר "דיכוי" של תאי מערכת החיסון ומכאן יהיה סיכון מוגבר לזיהומים או וירוסים שונים.

 

שחקני חיזוק נוספים שיש להם השפעה רבה על החוסן שלנו, בכל גיל, הינם החיידקים הפרוביוטיים, דהיינו כל החיידקים ביוגורטים המותססים. הם פועלים ב"שתי זרועות" - כחומת הגנה במעי עצמו ובמניעת חדירה של רעלנים, ובנוסף מעודדים יצירה של תאיי T ונוגדנים. כל זה בתנאי שיש אכילה יומיומית שלהם ובמיוחד לאחר נטילת אנטיביוטיקה כלשהי.

 

לאחר שסיכמנו את כל המזונות עם סימוכין מדעיים, קיימים כאלו שיש להם רקורד קודם ברפואה העממית ורק אחר כך במחקרית. לא בכדי הסבתא תמיד נתנה מרק עוף כשהיינו חולים. יש במרק חומצת אמינו הדומה בפעילותה לתרופות נוגדות דלקת, ואילו השום והבצל מכילים אליצין וקוורטצין שהינם בעלי פעילות מחטאת ואנטי דלקתית. ולאלו המוטרדים מהריח הנודף מהפה, אפשר אחר כך ללעוס מעט פטרוזיליה המנטרלת ריחות ובעצמה מוסיפה וויטמין C ובטא קרוטן.

 

אם אתם דואגים מאובדן הוויטמינים והמינרלים בבישול, אפשר להתעודד מכך שחלקם דווקא זמינים לנו יותר לאחר בישול, כגון הליקופן מהעגבנייה והאינדול מהכרוב והכרובית, והיתר -  מומלץ לבשל בישול אדים קצר ובכך למנוע את פירוקם.

 

אז לסיכום, ניתן לראות שדי בקלות עם ידע, מחשבה וכוונה ברורה, אפשר להפוך את הצלחת שלנו לא רק לטעימה אלא גם לאמצעי מניעה של תחלואה.

 

 

פוטוליה
 
© כל הזכויות שמורות לאתר nana10