תוכניות ערוץ 10
יוצאים מהיושבנות, נכנסים לפעילות
יושבנות – בילוי של יותר מ-5 שעות ביממה בישיבה – היא אחת הרעות החולות של העולם המודרני. הישיבה הממושכת מזיקה לגוף ואף מקרבת את המוות באחוזים מאוד משמעותיים. קמים מהכיסא ועושים סדר
פוטוליה

התבוננו לרגע על יום טיפוסי בחיים שלכם. רובנו יושבים בבוקר בפקק בדרך לעבודה, אחר כך יושבים X שעות מול המחשב ואז שוב יושבים במכונית בדרך הביתה, יושבים בחוג כשהילד מתאמן, יושבים בתור למספרה, יושבים לשתות קפה עם חברים ולקינוח רובצים מול הטלוויזיה. במילים אחרות, אנחנו מבלים בישיבה את מרבית שעות היום. בפוליטיקלי קורקטיות מדוברת קוראים לזה "יושבנות", אבל בז'רגון המקובל יותר מדובר בזה שהפכנו להיות בטטות כורסה של ממש.

 

"לפי מחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג', ישיבה של 5 שעות ויותר ביממה לא פחות מסוכנת מהשמנה. מחקרים אחרים מלמדים כי אנשים שיושבים 4 שעות ויותר ביממה מגדילים את הסיכוי שלהם לתחלואה ואף לתמותה ב-40% בהשוואה לאנשים שיושבים פחות מ-4 שעות", אומרת טל ניצן, מנהלת תחום פיזיותרפיה במאוחדת.

 

השאלה היא אילו נזקים גורמת היושבנות לגוף ברמה היומיומית וכן בטווח הארוך. "הבעיה המרכזית ביושבנות היא שבזמן הישיבה אנחנו כמעט לא מפעילים את השרירים הגדולים, למשל הרגליים", אומרת ניצן. "באופן הזה דם מוזרם לחלק התחתון של הגוף, אבל חוזר ממנו בחזרה באיטיות, מה שעלול להוביל לנפיחות ולכאבים שהולכים וגוברים. לצד זה, כמובן ישנו את נושא ההשמנה. כאשר אנחנו יושבים מול המחשב או מול הטלוויזיה, הגוף שורף פחות קלוריות בהשוואה לעמידה או אפילו לשינה. אם מוסיפים לזה שתוך כדי העבודה והצפייה אנחנו אוכלים, אז בעצם המוח לא מרוכז באכילה ובשורה התחתונה אדם צורך יותר קלוריות ממה שהוא צריך, מה שמוביל כמעט בהכרח להשמנה".

 

רבים מאיתנו יושבים מול המחשב בעמדה שהיא לא ארגומטרית או נוטים "לנזול" בישיבה על הספה או בעבודה. "התוצאה של ישיבה לא תמוכה עלולה להיות כאבי שלד שריר, בדגש על כאבי גב וצוואר", אומרת ניצן ומסבירה כי בזמן ישיבה מופעל לחץ רב על חוליות הגב התחתון, וכאשר הן לא מקבלות תמיכה ראויה או הפסקה, הגוף אינו מצליח להמשיך ולשאת בעומס.

 

יש גם נזקים ברמה הנפשית?

"ישיבה ממושכת גורמת לעצבנות, חוסר מנוחה, ייאוש, עצבות ודיכאון. בנוסף ישיבה ממושכת מעלה את הסיכוי לדמנציה (שכחה), גורמת להפרעות בשינה ואפילו - גברים שימו לב - משפיעה על חיי המין בכך שהיא מפחיתה את ריכוז הזרע בקרב גברים".

 

החדשות הטובות: גם אם אתם מבלים זמן בישיבה, גורלכם לא נחרץ. "אדם שרוצה לשמור על כושר גופני בסיסי ולתחזק את הגוף שלו ברמה תקינה, צריך לבצע 5 פעמים בשבוע פעילות גופנית רציפה למשל 30 -60 דקות. גם במסגרת יום העבודה אפשר לעשות הפסקות יזומות שיקטעו את רצף הישיבה. ישנם מחקרים הממליצים על הפסקה של מספר דקות כל חצי שעה-שעה של ישיבה רצופה. מספיק שתעמדו מעט או שתלכו מרחק קצר כדי לרענן את השרירים ועל הדרך גם לשרוף כמות כפולה של קלוריות מאשר הייתם שורפים לו הייתם ממשיכים בישיבה. אפשרות נוספת היא לשבת על "כרית פיתה" שמחייבת את היושב להפעיל את שרירי הליבה בזמן הישיבה, מה שמוציא מהמצב הסטאטי ומעביר לישיבה פעילה. אפשר גם להניח גליל או בקבוק מים מתחת לרגליים במקום ההדום הקבוע שבדרך כלל נמצא במשרדים. התזוזה של הרגליים תשפר את זרימת הדם ותסייע לכם לשמור על ערנות ועל חיוניות.

 

אגב, במשרדים רבים פיתחו גישה של פגישה בהליכה. הכוונה היא שבמקום לקיים את הפגישות במשרד בישיבה, מקיימים אותם תוך כדי הליכה. באופן הזה משלבים את הפעילות הגופנית כחלק אינטגרלי משגרת היום יום, גם במשרד. בקיצור - זה הזמן לזוז.

 

 

פוטוליה
 
© כל הזכויות שמורות לאתר nana10