אוכל
במקום סנדוויץ' עם שוקולד: בנטו מדהים לארוחת עשר
זה רק נראה מסובך, אבל את קופסת האוכל היפהפייה והבריאה הזאת ייקח לכם פחות מרבע שעה להכין. ניבה קרן אור מסבירה איך להכין בנטו יפני-ישראלי צעד אחר צעד במינימום עבודה

לא פשוט להיגמל מהרגלים ישנים, במיוחד כשהם זמינים וקלים. זו גם כנראה הסיבה שאנחנו שולחים את הילדים שלנו לבית הספר עם ארוחת עשר המורכבת בדרך כלל מאחד הכוכבים של תרבות הצריכה: סנדוויץ' עם שוקולד/ מנה מהירת הכנה שרק צריך למזוג לתוכה מים רותחים/ "חטיף אנרגיה" שמבוסס בעיקר על סוכר. אני מציעה אלטרנטיבה שהיא לא רק בריאה יותר, אלא גם הרבה יותר כיפית לאכילה: "בנטו" ארוחת עשר קומפקטית, קלת משקל, נוחה לאכילה, בריאה וטעימה.

 

>> לא תאמינו ממה עשוי ההמבורגר החדש של מקדונלדס


הבנטו מגיע אלינו מיפן ומתאזרח בישראל במהירות שיא, ובצדק רב! יש בו את כל מה שיכול לגרום לילדים ולהורים נחת רבה. מדובר בקופסת אוכל, שכל אחת מהמנות בה מאורגנת בצורה אסתטית ושובת לב: הירקות הופכים לחיות, האורז מקבל חיים חדשים בזכות תוספות צבעוניות ובריאות, וגם הביצה הקשה הבנאלית ביותר הופכת לאפרוח חמוד ותמים. הבונוס: כיף מאוד להכין אותו גם לבד וגם עם הילדים. למעשה, מדובר בפעילות פנאי נהדרת לחגים וחופשים.

 

עבורי מדובר בשיטה המאפשרת להעניק אוכל פשוט, זול, זמין ובריא - באופן שגורם לילדים שלי לרצות לאכול אותו. בעזרת הבנטו הפכתי ילדת ג'אנק פוד לילדה שאוכלת אוכל אמיתי ובריא, ונהנית מכל רגע, וגרמתי לסרבן הירקות לאמץ כמה הרגלים בריאים וטעימים. לפני שמתחילים, הנה כמה טיפים להכנת הבנטו המושלם:

 

שינויים בהרגלי הצריכה: בהתחלה יקח לכם קצת יותר זמן להכין בנטו במקום כריך. אחרי שחותכים וגוזרים ומבינים את העיקרון, הכל הופך להיות הרבה יותר קל, אבל צריך לקחת בחשבון שכל שינוי דורש הסתגלות וסבלנות. הבטחתי: תוך שבוע תתקתקו את הארוחה במהירות שתפתיע גם אתכם. והתמורה - ענקית.


עניין של טעם והתמדה: לכל ילד טעם אחר: אחד אוהב אורז, אחת אוהבת רק אטריות בלי כלום, אחד לא ייפרד מהלחם לעולם, ויש את זה שאוהב עגבניות, אבל רק שרי וחס וחלילה אם יגעו לו בצלחת עוד ירקות. כשמכינים בנטו חשוב להתבסס על ההעדפה האישית של הילדים, אך גם לזכור שטעמים הם עניין נרכש. אם תרצו להעשיר את רפרטואר המזונות של ילדיכם, אפשר לתת להם מדי פעם טעימה קטנה ממזון חדש כלשהו, וגם אם נאכל רק ביס - לחזור לאותו מזון כעבור חודש לניסיון נוסף, ובעוד חודשיים שוב. תופתעו לגלות איך מאכל שפעם נחשב ל"ביג נו נו", יכול להפוך לאחד המועדפים.

 

ההתמכרות החדשה שלכם. בנטו יפני ניבה קרן אור

אורז ופסטה, לא מה שחשבתם: גם אורז וגם פסטה, נודלס או אטריות נטולות גלוטן אפשר לאכול בגרסה קרה ולהנות מכל ביס. אורז יכול להופיע גם בצורת סושי, גם בצורת כדור או משולש אורז מקושט (אוניגירי) וגם כאורז בפני עצמו עם תוספות לידו או בתוכו. פסטה גם היא עולם ומלואו: אפשר לצרוך אותה כנודלס בהקפצה עם ירקות/ בשר/ טופו או סתם עם קצת רוטב סויה ועירית קצוצה, כפסטה ברגים, פרפרים עם רוטב עגבניות או בלי כלום. אפשר ללכת גם על אטריות כוסמת, אטריות שעועית או אטריות אורז עבור הצליאקים או הנמנעים מגלוטן.

 

>> אם תצליחו לסיים לבד את הפיצה הזאת, תזכו בפרס אדיר


סנדוויץ' - אבל קצת אחרת: רבים אומרים לי שהם לא מבינים איך אפשר לשים אורז ונודלס בארוחת העשר של הילדים. ״אורז ואטריות זה לארוחת צהריים״, אומרים לי, ״ולבית ספר הילד רוצה לקחת סנדוויץ'״. אז גם כריך יכול להכנס לבנטו, אבל לחם זה אוכל ״גדול״, ולכן אם הוא נכנס - שייכנס כשהוא מוגש חתוך בסטייל ולא יחנוק את הקופסה. אפשר להשתמש לצורך כך בחותכני עוגיות ולעשות כריכים בצורת לב, כוכב, ברווז וכו' או להכין שיפודי סנדוויץ' שעשויים מריבועים קטנים משופדים על שיפוד דקורטיבי קטן עם ירקות או גבינות.

מעגבניית שרי ללב אדום, קל ופשוט ניבה קרן אור

אל תפחדו מירקות כשהם חמודים: רוב הילדים (והמבוגרים) אוכלים ירקות בתנאי שהם מוגשים באופן אטרקטיבי. ירקות קטנים כמו גזר קטן, עגבניית שרי, מלפפון גמדי, מלפפון שפרוס בחותכני פרח, גזר שמוגש כפרח מתוך מחדד גזר - יכולים להוות התחלה מצויינת לילדים שסולדים מירקות. אם הילדים מעדיפים סלט, הכינו סלטון ושבצו בו מרכיבים אטרקטיבים ומפנקים דוגמת פיסטוק, גבינה בולגרית, זיתים וכו'. אם מצורף לסלט רוטב - אחסנו אותו בקופסה קטנה נפרדת כדי שלא יישפך על יתר האוכל שבקופסה ולא יהפוך את הסלט למסמורטט. לסרבני ירקות קשים אפשר למלא את הכריך המקושט בירקות. או לשים ירקות בתוך סושי. ככה ילד הג'אנק פוד הפרטי שלי החל לאכול ירקות.

 

בחרו כלי מתאים: הסבתות שלנו אמרו (וצדקו) שאוכל אוכלים עם העיניים. לכן ישנה חשיבות עליונה לאופן שבו אנחנו מסדרים את הקופסה ואיך האוכל שבה מגיע להפסקת העשר. כדי שהמנה תגיע במצב האידיאלי, בחרו קופסה רחבה אבל נמוכה בגודל 3-4 ס"מ עם מכסה איכותי שלא נפתח בקלות. ֿכדאי להפריד את האוכל בעזרת מנג'טים מסיליקון, הם צבעוניים, נוחים וגם מאוד יעילים כיוון שהרבה ילדים אוהבים ״אוכל מופרד״. חשוב ליצור צבעוניות.זהו למעשה אחד מהכללים של הכנת בנטו: ליצור ארוחה המורכבת מחמישה צבעים לפחות. זה גם תורם לגיוון באוכל וגם מוסיף למראה היפה של הבנטו.


בנטו אפרוחי ביצים וגינת פסטה


(1-2 מנות)

 

מצרכים:
2 ביצים קשות


250-200 גרם ספגטי/ נודלס/ אטריות נטולות גלוטן העשוית מקטניות, מבושלים ומתובלים בתבלינים שאוהבים


3-4 עגבניות שרי תמר


1 מלפפון


1/2 קלח תירס, מבושל ומומלח



ציוד:

קופסת פלסטיק מחולקת לתאים

 

 

שינסו לסרב לזה. בנטו ביצים קצות, תירס ופסטה ניבה קרן אור

אופן ההכנה:

  • מניחים בתא הגדול של הקופסה את הפסטה המוכנה. מקלפים את הביצים ויוצרים לרוחבן חתכים אלכסוניים (כפי שמוצג בסרטון שלמעלה). מפרידים את שני חלקי החלבון ומשתמשים רק בחלק בו נותר גם החלמון. מניחים על הפסטה את הביצים החצויות כשהחלמון פונה כלפי מעלה.
  • בעזרת מנקב חורים משרדי, מנקבים דף מאצת נורי ומדביקים על כל אחד מהחלמונים שניים מהעגולים שנוקבו - כעיניים.
  • קולפים את אחת מעגבניות השרי ובעזרת מספריים חותכים שני מעויינים קטנים. מצמידים אותם למרכז החלמונים - כפה.
  • חותכים את מחצית קלח התירס לפרוסות ומסדרים בבנטו. חותכים את המלפפון לפרוסות דקות ומניחים בבנטו.
  • חותכים שתי עגבניות שרי לחצי בצורה אלכסונית (כפי שמוצג בסרטון ובאיור) ומצמידים בהיפוך. מניחים על המלפפונים החתוכים. סוגרים את הפלסטיק ומרגישים כמו ההורים הטובים בעולם.

>> בשבוע הבא: כללי זהב להכנת בנטו, ומתכון לבנטו "ילדת פסטה"

רוצים לראות עוד בנטואים יפהפיים וללמוד להכין? בקרו בפייסבוק של ניבה קרן אור.

 

 
© כל הזכויות שמורות לאתר nana10