אוכל
קונים כמו טבעונים: 10 פריטי חובה במטבח הטבעוני
מעבר לטבעונות ממש לא מצמצם את האופציות הקולינאריות בסופר, הוא אפילו מרחיב אותן. אורי שביט עם מדריך להצטיידות במוצרי מזון טבעוניים

שאלת השאלות שאני נתקלת בה לגבי הטבעונות שלי, היא הפשוטה והבסיסית מכולן - "אז מה את אוכלת?!". איכשהו נדמה לרוב אנשים (ואני מודה שגם אני חשבתי ככה פעם) שאם מוציאים מהצלחת את מוצרי הבשר, החלב והביצים - לא נשאר בה שום דבר. במילים אחרות, טבעונים הם פשוט אנשים מורעבים שאוכלים קצת דשא ונראים כמו אוויר חיוור. מה אני אגיד לכם - המציאות לא יכולה להיות רחוקה יותר.

 

האמת הנהדרת היא שמאז שהוצאתי את המזון מן החי מהצלחת - נכנסו אליה הרבה יותר מוצרים וחומרי גלם מהצומח שיכולתי לדמיין (או שבכלל ידעתי שקיימים). הרגלי התזונה הישנים והדי מקובעים שלי, לא ממש אפשרו לי ליהנות מכל השפע האדיר שנתן לנו הטבע - מגוון עצום של ירקות ופירות, דגנים וקטניות, אגוזים וזרעים, עלים ועשבים, שמייצרים שילובים וטעמים מגוונים, צבעוניים וטעימים. כל מה שהפוך מהדימוי הסגפני, אפרורי ומשעמם שיש לאנשים על אוכל טבעוני.

 

לצד כל אלה, השגשוג המדהים של הטבעונות בישראל וכמות הישראלים שמפחיתים צריכה של בשר וחלב (קרוב ל-25% לפי הסקרים) הביאו לפריחה גם בשוק של מקבילי הבשר והחלב מן הצומח. מדפים על גבי מדפים של משקאות צמחיים, גבינות, נקניקים, שניצלים ועוד גודשים את רשתות הטבע וגם את השווקים והמרכולים הרגילים. ככה שגם מי שמתקשה עדיין להיפרד מהטעמים המוכרים או מרגיש געגוע אליהם, מוצא אותם בקלות בגרסתם הצמחית.

כאמור, את רוב הקניות הטבעוניות אפשר לבצע בכל מרכול - הלא אורז, עדשים וגם חלב סויה הם מוצרי צריכה בסיסיים ומוכרים שניתן למצוא בכל מקום. אבל אם רוצים ליהנות משפע רחב יותר ומגוון יותר של מוצרים צמחיים, מוטב לרכז את הקניות באחת מרשתות הטבע הגדולות. גיא פרוביזור, מנכ"ל רשת "עדן טבע מרקט", שביצעה לאחרונה מהלך של סימון והבלטת המוצרים מן הצומח בכל סניפיה ובחנות המקוונת של הרשת, מדווח על גידול משמעותי במגוון המוצרים ברשת. כיום ניתן למצוא על מדפיה למעלה מ-40 סוגים של משקאות צמחיים (מקבילי חלב) וכ-80 סוגים שונים של קטניות. זאת לצד מגוון רחב של מוצרי טופו, מעדנים, המבורגרים וקציצות צמחיים, מיונז ללא ביצים ועוד.

 

משקאות מן הצומח The Pixel

ככל שההיצע של מוצרים מן הצומח גדל ומשתנה כל העת, כך גם רשימת הקניות שלי מתרחבת ונעשית מגוונת יותר. במקום לצמצם אותה למוצרים בודדים, כפי שהייתי עושה טרום ימי הטבעונות, אני מתייחסת אליה לפי קטגוריות, שבתוכן מגוון אפשרויות. היכולת לשנות, לבחור ולגוון שומרת על המטבח שלי מלא חיים, טעם ועניין וגם מאפשרת לי להעניק לגוף שלי את כל החומרים המזינים להם הוא זקוק, בכיף ובקלות. הצטרפו אלי!

1. ירקות, פירות, עלים ועשבים

אין סוף לשפע fotolia

שם המשחק מאד פשוט - לגוון, לגוון, לגוון. וזה כל כך קל כשאנחנו חיים בארץ שמש ים תיכונית, שיש בה שפע מרנין של תוצרת האדמה. הקשיבו ללב ולעונה - תמיד טוב יותר לקנות ירקות ופירות כשהם בשיא עונתם והקפידו להכניס לרשימה ירק או שניים שאתם עדיין לא יודעים בדיוק מה תכינו איתו. זה הפתח לתוצאות מקוריות ומעניינות יותר במטבח, כי מה שלא יהיה לכם בבית גם לא יכנס לצלחת. כך גם לגבי עשבי תיבול ועלים - קחו איתכם גם כאלה שאתם לא רגילים להשתמש בהם, לפעמים כל מה שצריך כדי להחיות מנה שכבר נמאס לכם ממנה זה לשנות את התיבול שלה ולתת לה טוויסט חדש ומעניין.

2. קטניות

אפשר לעשות איתן הכל! קטניות fotolia

חומר גלם מופלא, מזין, טעים ומשביע - שמשום מה לא נמצא במטבח שלנו מספיק, בלי קשר להיותנו טבעוניים או לא. המבחר אדיר: עדשים, שעועית, חומוס, מאש, אפונה יבשה, לוביה ועוד ועוד זנים וצבעים שונים ומגוונים. למשפחה הנהדרת הזאת שייכים גם מוצרים מבוססי קטניות, כמו טופו ושבבי סויה מיובשים, שמאפשרים להעשיר את האוכל שלנו בקטניות בוריאציות נוספות. מה עושים איתן? ממש הכל - מרקים, סלטים, קציצות, תבשילים, קדרות ואם רוצים, אפילו קינוחים. אני אוהבת במיוחד להכין סלטים של קטניות מבושלות עם פירות עונתיים ועשבי תיבול - דרך מרעננת וקלילה יותר להכניס אותן לתפריט. מומלץ לנסות להנביט אותן (זה גם ממש כיף!) והכי טוב לבשל כמות גדולה ולהקפיא לשימושים עתידיים. לממהרים יש גם מגוון גדול של קטניות מבושלות קפואות לקניה.

3. דגנים

fotolia

גם כאן מחכה לכם לונה פארק רציני של אפשרויות. במקום לקנות תמיד את אותו אורז לבן או מלא, הכניסו למטבח שלכם אורז אדום (אחד האהובים עלי!) או אורז עגול מלא (מושלם לתבשילים בסגנון ריזוטו). במקום לשלב בחמין חיטה או גריסים, נסו להוסיף לו קינואה אדומה או חיטה ירוקה מעושנת. ככל שתגוונו את משפחת הדגנים במטבח שלכם - כך המתכונים שלכם יהפכו מעניינים ויצירתיים יותר והגוף יהנה משפע הערכים התזונתיים שהם מכילים.

4. אגוזים וגרעינים

Africa Studio - Fotolia.com

לא רק לנשנש אותם ולהוסיף כמו שהם למנות מבושלות, סלטים או קינוחים. מאגוזים כמו קשיו, לוז, מקדמיה ושקדים אפשר ומומלץ להכין ממרחים וגם משקאות טבעיים. זרעי פשתן וזרעי צ'יה הם פצצות של ערכים תזונתיים אבל גם משמשים כמקבילי ביצה וכמסמיכים במתכונים של מאפים וקינוחים. אגוזי ברזיל חמאתיים מומלץ לגרד בפומפיה דקיקה מעל סלטים ומאפים. שחקו איתם ותגלו עולם מופלא של טעמים ומרקמים. לקטגוריה הזאת אני מוסיפה גם תבלינים - בעיקר את הגרגרים והתרמילים השלמים שלהם. מומלץ לקנות אותם כך, בשלמותם, ולטחון או לכתוש במכתש ועלי ממש לפני הבישול. איזה הבדל.

5. פסטה, אטריות ופתיתים

fotolia

הקץ לשמועות הזדוניות - בפסטה סטנדרטית יבשה מהסופר כמעט אף פעם לא תמצאו ביצים, כך שהיא למעשה טבעונית למהדרין (פסטה טרייה כמעט תמיד תכיל ביצים), יחד עם כל משפחת הפתיתים האהובים במיוחד על ילדים. המקרה של הנודלס קצת שונה, אבל גם על המדפים האסייתיים אפשר למצוא מגוון אדיר של אטריות טבעוניות, מקמח חיטה, קמח אורז וקמח שעועית. לאותה משפחה שייכים גם דפי האורז, חומר גלם כיפי במיוחד למילוי ולגלגול שאני מחזיקה תמיד בארון.

 

6. קמח מכל הסוגים

חביתה מקמח חומוס קרן ביטון כהן

אז כן, גם טבעונים אופים כמובן - יש אינסוף מתכונים לעוגות ומאפים טבעוניים מתוקים ומלוחים ולשם כך יש להם מגוון אדיר של קמחים רגילים ומיוחדים. אבל במטבח הטבעוני מככבים גם קמחים נוספים, שמיועדים דווקא למאכלים, למשל קמח חומוס, קמח עדשים כתומות, קמח סורגום (דורה), קמח תירס, קמח טפיוקה, קמח קינואה ועוד. הקמחים האלה משמשים בין היתר להכנת חביתות וחביתיות, פשטידות, לביבות וקציצות. הם גם נטולי גלוטן וגם בריאים מאד. אגב, אפשר בקלות רבה להכין קמחי קטניות בבית - בתנאי שאתם מחזיקים בלנדר חזק מאד או מטחנת תבלינים טובה.

7. שמן זו לא מילה גסה

הכוכב הבלתי מעורער של המטבח שלי fotolia

הכוכב הבלתי מעורער של המטבח שלי הוא באופן טבעי שמן הזית המקומי שלנו, שאני משתמשת בו כמעט בכל מתכון. אבל לצידו על המדף קיימות לא מעט אפשרויות אחרות, שמעשירות את הטעם והמרקם של המתכונים שלי. בראשם שמן הקוקוס, אותו אני מכנה "החמאה של הטבע". יש לו מרקם קרמי במיוחד, שעושה פלאים במתכונים מתוקים של חטיפים, עוגיות ועוגות אבל גם משדרג בהצלחה מנות מלוחות כמו ריזוטו ופשטידות. שימו לב שאתם מתאימים את שמן הקוקוס הנכון - יש סוגים ארומטיים מאד שמתאימים בעיקר למתוקים או למאכלים אסייתיים ויש נטולי טעם וריח. עוד שמנים מעולים הם שמני אגוזים למיניהם (נהדרים לתיבול), שמן שומשום ושמן זרעי ענבים (נייטרלי ומתאים מאד לטיגון ולאפייה).

8. מטעימים

כשאני מבשלת אני תמיד מחפשת דרכים מעניינות להעמיק את טעמה של המנה שאני מכינה, לתת לה יותר נפח ועניין, לתבל ולהעשיר אותה. לכן במזווה שלי תמיד נמצאים לפחות כמה מה"מטעימים" האלה. בגזרת הרטובים יש חומצים מכל מיני סוגים (תפוחים, אורז ובלסמי הם חובה), רוטב סויה - בהיר וכהה, טחינה כמובן, חרדל, רכז רימונים, חמאת בוטנים, חמאת שקדים, עריסה, לימונים כבושים, סילאן, מייפל, משחת קארי, קרם קוקוס, רסק תפוחי עץ ועוד. ביבשים - אני מצוידת תמידית בפטריות פורצ'יני מיובשות, אצות, קקאו, פפריקה מעושנת, שמרי בירה וכמובן - שוקולד. יש עוד המון מוצרים טבעוניים שמשדרגים לנו את החיים, חפשו וחטטו קצת בין המדפים.

9. מקבילי בשר וחלב מן הצומח

המבורגר פטריות וטמפה קרן ביטון כהן

כמו שציינתי, טבעונות היא אחד מענפי המזון המשגשגים ביותר בשנים האחרונות בישראל. ידעתם שבשנת 2013 שוק מקבילי החלב צמח ב-25% לפחות? לא צריך סקרים, מספיק מבט אחד על המדפים כדי לראות את זה. גם אם אתם לא חובבי חלב סויה (יש המון סוגים וחברות, הטעמים שונים זה מזה) בטוח שתמצאו את המשקה החביב עליכם מתוך המגוון האדיר: אורז, שקדים, אורז-שקדים, קוקוס, אגוזי לוז, כוסמת, קינואה, שיבולת שועל ועוד. גם מעדנים כבר יש בשפע (מאורז או סויה בעיקר, כולל יוגורטים נהדרים) ובכל יום צצים במקררים מקבילי גבינה - צהובה (בגוש או בפרוסות), לבנה חלקה ובטעמים, שמנת ועוד. גם מקבילי בשר לא חסר - סייטן טחון או לשווארמה, נקניקים ונקניקיות, קציצות מתובלות, המבורגרים, "בשר" טחון ועוד. רק לאחרונה הפכה חברת טבעול שניים ממוצריה ("חזה" בגריל וקציצות עדשים כתומות) לטבעוניים לחלוטין ושחקנים נוספים עתידים להיכנס בקרוב לתחום. יש למה לחכות!

10. חשק ואהבה

אני מקווה שהרשימה הזאת כבר הוכיחה למי שהיה לו ספק, שיש לטבעונים המון מה לאכול ושבעצם מעבר לטבעונות יכול לא לצמצם את המגוון הקולינארי במטבח שלכם, אלא אפילו להרחיב ולהעשיר אותו. הדרך הבטוחה ביותר להצליח במשימה היא לגשת אליה עם המון חשק, עניין ותחושת הרפתקה. אם תיכנסו למטבח בדכדוך ובתחושה שאיבדתם את כל מה שנחשב עבורכם ל"אוכל", ככה גם תיראה התוצאה בצלחת. המתכון הכי טוב לאוכל טעים, צבעוני, מגוון ויצירתי נמצא בלב שלכם - גשו למלאכה עם המון סקרנות ויצר למידה ואני מבטיחה לכם שתתחילו ליהנות יותר.

 

הגעתם הביתה עם כל הקניות ואתם לא בטוחים מאיפה להתחיל? אפשר לצאת למסע נסיונות אישי, אפשר להיעזר בשפע של מתכונים טבעוניים שנמצאים ברשת ומומלץ להתחיל את ההיכרות עם המטבח הטבעוני בסדנת בישול טבעונית, בה תוכלו להתנסות במגוון רחב של מתכונים ולהיכנס לעניינים בכיף, בקלות ועם המון אוכל טעים.

 

אורי שביט, כותבת הבלוג "טבעוניות נהנות יותר" ומנחת סדנאות בישול טבעוניות

 
© כל הזכויות שמורות לאתר nana10